Relationer - trassligt garnnystan?



Vem har inte någon gång sett ett tilltrasslat garnnystan? Funderat över hur i hela friden man ska få upp alla knutar och få den till en fin rund boll igen? Eller haft en fin boll av ett garnnystan och råkat vimsa till till det, inte varit så noga utan låtit det busas med av hunden eller katten, eller av sig själv? Utan tanke på, att det kan vara lite svårt och besvärligt att reda ut igen?

Har du tänkt på att relationer ofta kan vara som just ett tilltrasslat garnnystan? Det där nystanet som trasslat sig men som du lagt undan för att det är för jobbet och för ansträngande att få till att fungera igen, bli helt, bli överskådligt och glädjefyllt igen!

Titta på nystanet här ovan....tänk dig att det är en eller flera av dina relationer som ser ut just så likt en metafor.

Är det en av anledningarna till att vi lägger undan dem, lägger dem i garderoben eller i byrålådan i väntan på att ta tag i jobbet att lösa upp alla knutar?

Är det någon som haft tarmvred någon gång? Otroligt smärtsamt...ofattbart att det kunde bli sådär....högsta önskan är bara att smärtan ska gå bort, försvinna och det ska kännas lugnt och skönt i magen igen....

Så kan en relation vara, en relation med "tarmvred"!! Ett nystan som krånglat till det, av en eller flera anledningar, men den där smärtan finns där, inom en, i tanken, ibland hela tiden, ibland då och då.

Fängelse - att bygga ett fängelse med tankar i själen som skapar hinder på grund av fördomar, är ofta diagnosen på "tarmvred" i relationer. Vi tror att det är på ett visst sätt, vi tror att vi är mindre betydelsefulla, vi är helt enkelt - rädda!!

Tänk vilket högt pris vi ofta betalar för vår rädsla och för våra fängelser vi bygger upp på grund av fördomar som oftast inte ens finns i verkligheten! Den där inre Jante som sitter där på axeln och talar till oss....att gömma oss, gömma undan den vi vill vara, behöver vara, för att vara hel!

I skolan, i hemmet, på jobbet, med mannen, med kvinnan, med svärmor, med svärfar, med vänner och till och med med främlingar så bygger vi upp osynliga fördomar på grund av Jante......

Kärlek till sig själv, förståelse för sig själv att jag är en människa, en helt vanlig enkel unik människa gör allt så mycket lättare! Att våga göra misstag, att våga försöka, att våga fråga och tala ut!


Jag är så glad att jag vågar och vill vara mig själv, den jag är, att jag vågar fråga flera gånger, att jag vågar ge mig in i rädslan, jag är så glad att jag har vänner att få vara mig själv med, och att jag väljer mitt jag istället för någon som Jante vill att jag ska vara :-)))

Därför älskar jag att hjälpa andra att vilja våga vara den de vill vara för att njuta av livet fullt ut :-))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0