Höst och halsduken ska vara på!!



Glad
Då var det höst och kallt och iskänsla i vinden...men, vad gör de när man kan vira en skön halsduk runt halsen två varv innan man går ut?!

Solbrännan som lagt sej börjar falna...en ny höst en ny jul närmar sig....min flickor älskar julen och få pyssal och njuta...julaftonsmorgon stiger jag alltid upp tidigt och bakar mandelmusslor som vi ska ha till Kalle Anka klockan tre med vispgrädde och sylt...samma tradition varje år...huset fylls av den goa goa doften av nybakat..

Men, än är det inte dax...

Funderade på vänskap idag, hur man når fram i vänskap och hur lättvindig den kan vara. Killvänner eller väninnor, man delar vänskap på olika sätt med de olika könen.

Fick ett samtal igårkväll av min bästa väninna i Håstad utanför Lund, vi pratar om allt mellan himmel och jord, men mycket om bemötande på jobbet och hur man stategiskt bygger om en ömsesidig respekt mellan kollegor och mellan elever och lärare.

Hennes kvitter gör mej fylld av energi, hon gör mej så glad min väninna....hennes barn är mina fadderbarn, 4, 6 och 8 år och jag älskar att ha dom här, och dom älskar att vara här och hitta på äventyr! Kela och mysa ingår ...och pratet om att lära...- kött, fisk och fågel äter du för att bygga kroppen, potatis, pasta och ris är kroppens bensin för att du ska orka och alla grönsaker och frukt är för att bygga upp fullt med poliser som ska skydda mot sjukdomar....vatten - ja...osv osv osv...

Min nya granne, är en nästintill kopia av min bästa väninna, vi fann varandra i första samtalet...helt otroligt, så lättsam och så enkel att umgås och prata med...likhet i värderingar - är nyckelordet för vänskap! Värderingar är även nyckelordet för kärleksrelation att dela värderingar som har betydelse och betydelse har tillit - att veta att man kan prata om allt tillsammans, och lita på den andra. Att tala illa om en vän, har aldrig hänt mej, en vän är en person som ger och som får och som är vän för att man vill inte för att man måste.

Som barn och även som vuxen, har manliga vänner betytt mycket för mej....manliga vänner är ingen jag delar intim sex med...såklart! Men däremot kan jag inte tänka mej en ny kärleksrelation med en man innan jag delat en inledande vänskap först. För vad vill man inte vara med sin älskade man om inte bästa vän??!! Den jag kan öppna mej för och anförtro mej åt...ge av mej själv till....och få all den där helt underbara kärlekskänslan - att man är betydelsefull för varandra när man är glad eller sorgsen, humoristisk eller tjurig....få vara allt det där som man är, när man är människa....

Röda anoracken och sköna halsduken igår den 5 oktober - 09 när jag och min goa setterpojke skulle ut till havet och njuta!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0