Cykeltur vid havet



Lördag och helt underbart väder här i södra Skåne. Packade ner handduk och vattenflaska och liten skål i en väska. Melwin tittar stort, lyfter sin blick och ser sådär härligt frågande ut. Japp, vi ska cykla till havet du och jag säger jag åt honom.

Han ligger kvar medan jag gör mej iordning och följer mej med sin blick - jag tittar på honom och blundar till, motsatsen till onda ögat när han skäller på mej.

När skor är på och kopplet tas fram reser han sig upp och sätter sig vid dörren. Denna underbara lugna hund, ingen stress utan en balanserad härlig pojke. Vi ger oss ut, nu har vi tränat en veckas tid på att cykla tillsammans och han visar mej att det här gillar han!

Idag cyklar vi lite längre längs havet bort mot stranden vid golfbanan. Han ska få bada!

Väl nere vid stranden, så visar han sig fortfarande lite harig för vågorna som slår upp mot sanden, lilla tramsen! Han plumsar i, upp till magen och böjer ner sitt huvud i vattnet och ryster om sig när han kommer upp. Fylld av beröm, så gör han om sitt mod! Han hittar lite drivved och slänger upp den i luften, den hamnar i vattnet och går efter och hämtar den. Vi har en njutarstund, leker och springer vid vattengrynet.

En väninna kommer förbi, ute på en powerwalk, Melwin får lite klapp och beröm för att han är en go snygging, och inte minst, kelgris!

Under sista stunden vi cyklade innan vi var hemma igen, börjar han busa med kopplet, så som han brukar när han vill försöka säga tack för en underbar tur ute, jag säger till honom att han ska vara lugn så jag inte trillar av cykeln den busen.

Nu ligger han vid mina fötter och njuter, sover, trött efter en skön stund ute under 1½ timme, och hemmet fylls av Nora Jones ljuvliga stämma och musik. Människans bästa vän - hunden, japp, det stämmer verkligen, jag är så glad för min Melwin och alla de härliga promenader vi kommer ut på varje dag, kelstunderna, busstunderna och när han hälsar godmorgon. I tre dagar har mina små fadderbarn varit här, och Melwin älskar dem, och de honom. Visst är det en njutning att varje dag få höra av olika människor på våra promenader att jag har en helt otroligt fin och vacker setterpojke!!! En blick, och han förstår vad jag vill säga, en blick från honom, och jag vet vad han vill - han har en otrolig energi som han sänder ut som ger sådan harmoni i själen och välmående.

Tänk vad han har vuxit min lilla setterpojke!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0