Kollras bort i skämtsamhet när allvaret börjar landa....

image20


Ibland, eller nej, nu tar jag i i underkant, jag menar såklart, allt som oftast så tror mina tonårsflickor att jag inte hör eller ser likt en struts som stoppar huvudet i sanden för at gömma sig...när de utfärdar sina utbrott eller misshälligheter.


När jag visar en tystnad, att nu är jag inte intresserad längre att tjata och tala till öron som inte vill lyssna, så händer det ibland märkliga ting härhemma.


Ibland verkar tystnad ha större effekt av att bli lyssnad på än en öppen kommunikation där jag talar och lyssnar och vice verca.


Jag har kommit till den insikten att det är nu en kort tidsfråga hur länge till jag ska bli serverade smutsiga trosor i badrummet på golvet att studera när jag sätter mej ner på toan...eller om där är en plätt att gå på alls för en hög kläder och dyligt som "råkat" hamna där för att det  "var så bråttom".....och "bråttom" är det ofta här för mina tvillingflickor...bråttom till datorn, bråttom till solningen, bråttom till vänner, bråttom till bussen...eller bråttom till ett teveprogram...och då....MÅSTE jag ju förstå att de inte hinner plocka undan efter sig själva....för så gör tonåringar, säger de, ALLA tonåringar som är 18 år hinner inte plocka undan efter sig själva....så är det bara, enligt mina flickor.

Men, om det är något mina flickor önskar få eller få gjort utfört eller inköpt av mej....då börjar de "smöra" så jag nog ser ut som en nyvaken struts med stora ögon....som anar oråd att något är på gång....för då....då sätter de igång...

- Diskar efter sig, plockar undan efter sig, städar undan det nödvändigaste på deras rum, går ut med slasken, ger mej godnattkram, frågar hur det är med "lilla mamsen" idag, och rösten förvandlas till att bli mjuk och len som honung....sedan kommer det en kväll när bordet är dukat framför teven med en överraskande middag....

- Mamma, kan jag få......av dej?
- Mamsen, skulle jag kunna få......?
osv osv osv.....allt väl förberett....genom ett par dagars smörande...

- VARFÖR??

- Ingen aning, jag har absolut ingen aning om varför detta förfaringssätt används gång på gång när det aldrig ger vinst!!!!

Och vad händer när det inte ger någon vinst? Jo, det blir en tvärvändning om hur hemsk jag är som ALDRIG GER NÅGONTING ELLER LYSSNAR!!!!

- Ja, ni hörde rätt, jag lyssnar aldrig och jag gör aldrig någonting för mina flickor i deras sätt att se mej och det gör jag försöker ge och lära dem...sedan den dagen de såg ljuset en vacker måndag för 18 år sedan.

Då kan man fråga sig lite sådär försiktigt, varför frågar dom inte sig själva om varför DE inte väljer att lyssna på sin mams??!!

Vinsten där är flerfaldig, och enkel, att hålla ordning på sina egna saker och plocka undan efter sig själv och visa KARMA.....att sköta sin skola och åtaganden, DÅ är vinsten där direkt...utan smörande...för då behövs inget smörande ...för allt är  sin ordning...harmonin är där, trivseln är där ...alla kan vara glada och hoppa groda närhelst man får lust med små skutt över golvet av lycka....

- För visst är dubbel lycka oemotståndligt ljuvligt härligt!!! Dubbel lycka att få två små goa glin samtidigt och dubbel lycka att bli lyssnad på.....eller hur???!

mamman som känner sig som en nyvaken struts ibland...


Kommentarer
Postat av: solvia

Så underbart du skriver....TACK för att du delar med dig...

2008-04-15 @ 20:38:02
Postat av: //M

Ja, vad säger man... med tonåringarna hemma....
Men man blir väl sjuk när de lämnar boet!

Må gott.

Kram
M

2008-04-17 @ 15:00:50
URL: http://livethosmig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0