Jag ÄLSKAR ett fint och rent kök utan disk och smulor överallt....

image15

Varför? Varför har jag inte detta kök varje dag att komma hem till? En dröm en underbar dröm..att få stiga upp till ett rent och ordningställt kök.....
Få komma hem från jobbet och möta detsamma...ett ordningsfullt kök....men detta är inte möjligt...det är helt enkelt helt omöjligt för mej att få uppleva denna berusande glädje eftersom mina 18åringar inte vill ha detta som en prioritering för dem, att hålla ordning efter sig själva.....och, jag som är en kvinna/mamma som älskar att sitta och jobba och läsa vid köksbordet med tänt ljus och lyssna på Nora Jones...stå i köket och tillreda en underbar middag....

Jag har gett upp tjatet nu....jag går i ide för tillfället...går upp till mitt sovrum och arbetsrummet och jobbar om kvällarna efter att jag varit och tränat....så att jag slipper se röran och otrivseln!!

Går jag sedan in i badrummet häruppe...så får jag klättra över en hög kläder, smink, hårprodukter som inte funnit sin egen väg tillbaka in i det nya fina vita skåpet till sin plats...

Lyx härhemma vore om mina tonåringar någon gång skulle sätta i en ny toarulle i behållaren...den landar istället på golvet...har flickorna städat badrummet och tagit av sitsen och duschat den i badkaret...så kommer den inte på sin plats igen...utan de går och sätter sig utan plastringen...helt oberörda istället för att färdigställa...

Färdigställa.....är något som jag upplevt är helt otroligt svårt att lära ut...till sina egna barn....sedan de fyllt 15 år!
Jag vet inte heller varför de har en garderob på sitt rum...den nyttjas inte...kläderna ligger i högar och täcker golvet så att de slipper tänka på dammsugning...de svarta fina möblerna är snart vitgråa...den nya teven...är täckt av damm.....jag hör fortfarande samma mening....
- Jag ska...jag ska ...ska sennnnnnnnnnn, inte nu, men sen, inte idag, hinner inte ska sminka mej...hinner inte ska med bussen...hinner inte bädda...inte nu...ska duka av ...hinner inte nu...gör det sen...ska sätta ordning skorna sen...hinner inte nu..ska gå och sola...hinner inte ska se film...hinner inte ska hem till kompis...

Här sitter jag och väntar på något som inte sker...för snart blir sällan......

Är det så mycket att önska ett städat och rent hem?
Är det så mycket att önska att flickor som är 18 år ska kunna ställa ordning efter sig själva?
Kräver jag alldeles för mycket.........ja, jag återkommer sen....men jag lovar...jag återkommer sen...
med mer sorgligt gnäll om hur det är att vara tonårsmamma till 18-åringar som inte vill sätta i en ny toarulle när den andra är slut...eller än sorgligare, ta upp en ny rulle om man tar det sista toaarket.....

Mamman som älskar att sitta och njuta i ett rent och städat kök...

Kommentarer
Postat av: solvia

Så där fint har jag faktiskt i mitt kök, även fast jag har tre tonårssöner.
Återigen ett stort tack för att du delar med dig av hur det är att vara mamma till tonårsdöttrar.

2008-04-10 @ 07:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0